Screen Shot 2019-05-06 at 9.48.54 AM.jpg

Dorival Caymmi, 1995

Screen Shot 2019-05-03 at 5.34.15 PM cop

Chico Buarque, 1995

04-Fernanda_Montenegro_1995_©Bob_Wolfens

Fernanda Montenegro, 1995

01-Caetano_Veloso_1988_©Bob_Wolfenson.jp

Caetano Veloso, 1988

Screen Shot 2019-05-06 at 4.00.22 PM.jpg

Oscar Niemeyer, 1986

Screen Shot 2019-05-06 at 4.05.09 PM.jpg

Leonilson, 1995

Screen Shot 2019-05-03 at 5.36.19 PM.jpg

Regina Casé e Luiz Zerbini, 1995

Screen Shot 2019-05-03 at 5.37.11 PM.jpg

Matinas Suzuki Jr., 1995

Screen Shot 2019-05-06 at 4.13.42 PM.jpg

Daniela Thomas, 1995

Screen Shot 2019-05-03 at 5.38.12 PM.jpg

Titãs, 1988

Danuza Leão, 1995

Screen Shot 2019-05-03 at 5.39.34 PM.jpg

Paulinho da Viola, 1995

Patrício Bisso, 1986

Screen Shot 2019-05-03 at 5.41.16 PM.jpg

Malu Mader, 1995

Screen Shot 2019-05-03 at 5.42.41 PM.jpg

Zé Wilker, 1995

Screen Shot 2019-05-03 at 6.15.52 PM.jpg

Carolina Ferraz, 1995

Screen Shot 2019-05-03 at 6.16.33 PM.jpg

Henry Sobel, 1995

Screen Shot 2019-05-03 at 6.17.43 PM.jpg

Elza Soares, 1995

Screen Shot 2019-05-06 at 5.00.43 PM.png

Zélia Gattai e Jorge Amado, 1995

Dona Neuma, 1994

Screen Shot 2019-05-03 at 6.23.54 PM cop

Dedé Veloso e Sandra Gadelha, 1995

Screen Shot 2019-05-03 at 6.25.07 PM cop

Edinho, Pelé e Dondinho, 1995

Screen Shot 2019-05-03 at 6.25.29 PM.jpg

Marieta Severo, 1990

Screen Shot 2019-05-03 at 5.34.32 PM.jpg

Hebert Vianna, 1997

Hélio Oiticica, 1978

João Cabral de Melo Neto, 1995

Screen Shot 2019-05-06 at 4.00.02 PM.jpg

Lina Bo Bardi, 1978

Bruna Lombardi, 1995

Muller, 1991

Screen Shot 2019-05-03 at 5.37.39 PM.jpg

Jorge Ben Jor, 1995 

Screen Shot 2019-05-03 at 5.37.52 PM.jpg

Xuxa, 1989

Milton Nascimento, 1995

Screen Shot 2019-05-03 at 5.39.09 PM cop

Elis Regina, 1978

Screen Shot 2019-05-03 at 5.39.47 PM.jpg

Antonio Cícero e Wally Salomão, 1995

98-Geraldo_Vandré_©Bob_Wolfenson.jpg

Geraldo Vandré, 1995

Angeli, 1993

Screen Shot 2019-05-03 at 6.10.37 PM.jpg

Naná Vasconcellos, 1994

Vera Zimmerman e Beth Prado, 1995

Joãozinho Trinta, 1995

Luiza Brunet, 1990

Mariza Guimarães e Francisca, 1996

Screen Shot 2019-05-03 at 6.23.36 PM.jpg

Antonio Callado, 1995

Screen Shot 2019-05-03 at 6.24.13 PM.jpg

Gilberto Gil, 1989

Screen Shot 2019-05-03 at 6.24.32 PM.jpg

Irmãos Frias, 1996

Dona Cida, 1995

Jardim da Luz

Sempre preferi sujeitos a objetos. Aos doze anos, ao fazer minhas primeiras fotos no Jardim da Luz, um parque de São Paulo ao lado do Bom Retiro – bairro da comunidade judaica onde nasci e vivi até os vinte anos -, não imaginava que me tornaria um fotógrafo profissional. Quando me deu uma câmera ainda na infância, meu pai, um judeu pernambucano de esquerda, traçou sem saber, o meu destino. Por força desse sincretismo e com a obstinação própria de um homem idealista, tentou me fazer ver o mundo sem preconceitos ou racismo. Este livro de retratos talvez seja a síntese desse legado deixado por meu pai. Ao justapor algumas vezes imagens e pares antagônicos, quis tornar possíveis certas impossibilidades e vice-versa. Esse jogo, aliado ao prazer de fotografar, foi o guia deste trabalho, e a generosidade dos fotografados, a via de realização.

 

Isolar as pessoas em fundos neutros, salvo três ou quarto exceções, veio da intenção de ressaltar a singularidade de cada um. A forma direta e sem narrativa como realizei estas fotos, reafirmam mais uma vez, minha rejeição ao que considero o senso mais comum a respeito da fotografia em geral: aquele que vê no retrato a captação da alma ou a tradução da persona de quem é fotografado. A cantinela usual “este não sou eu”, :você não me sacou” é a voz dessa banalidade. Para mim, a fotografia, como qualquer outra forma de expressão, contém também o olhar, o crivo, a direção e a opinião de seu autor.

 

Resta dizer que este livro sem fim – pois sempre faltará alguém que gostaria de retratar sem ter tido a oportunidade – é o resultado de três modos de aproximação com os sujeitos fotografados. Em primeiro lugar, elegi retratar alguns destaques da cena brasileira, pessoas que admiro muito e que participaram e participam da minha vida, mesmo que involuntariamente. Outras pessoas foram colocadas à minha frente por circunstâncias profissionais, e outras, ainda, fotografei por ligações afetivas.

Apresentado no MASP em 1996.

Bob Wolfenson

Antifaçade - Golden Binding

I have always preferred people to objects. As I took my first pictures, when I was twelve years old, at “Jardim da Luz” - a park in São Paulo near Bom Retiro, the Jewish neighbourhood where I was born and where I lived until I was twenty years old – the idea that I would become a professional photographer had never crossed my mind. My father, a leftist Jew from Pernambuco, mistakenly determined my fate when he gave me my first camera. As a result of this syncretism together with the natural obstinacy of an idealist, he aspired to make me see the world without any prejudices or racism. This book of portraits is perhaps a synthesis of this legacy that my father left me. Through the juxtaposition of certain antagonistic photos, I managed to make certain impossibilities possible and vice versa. This game, along with the pleasure of photographing, were guides to this project and the generosity of the people photographed, was the means for its accomplishment.  

 

By isolating people in neutral backgrounds – with the exception of three or four – I attempted to accentuate each person’s singularity. The lack of narrative and the direct manner in which these photos were created reaffirm my rejection to what I consider the “common sense” regarding photography in general: those who see in a portrait the portrayal of the soul or the translation of the persona of the subject photographed. The common statement “this is not me,” “you haven’t portrayed me as myself” is the voice of this banality. In my opinion, photography is like any other form of expression; it also contains the author’s gaze, selection, direction and opinion.

 

All I have left to say is that this unfinished book – as there will always be someone who I would have liked to photograph but never had the opportunity to – is the result of three types of relationships: I decided to depict some prominent figures of the Brazilian scene, people who I deeply admire and that have been – and many still are – part of my life, even if involuntarily. Others I photographed as a result of professional circumstances and others, simply due to affectionate bonds.  

Shown at MASP in 1996

    Bob Wolfenson